maanantai 17. helmikuuta 2014

VHStrikoomatto



Muutama sata videokasettia odottelee nurkissa uutta olomuotoa :/
Olen niitä koettanut virkata ja saanut hirmuiset vesikellot sormiin, ei kiitos! Sen sijaan olen jo pitkään pyöritellyt päässäni ajatusta videonauhan kutomisesta. Hyvää uusiokäyttöä ovat poppanaloimeen kudotut kauppakassit, mutta en halunnut sellaisia. Minulla välkehti mielessä trikookuteen joukkoon kudottu vhs.
Tehdessäni näyttötyötä Alliinassa näin mallin sidonnasta ja homma loksahti lähtökuoppiin.
Varasin kangaspuut pariksi päiväksi ja lähdin napsuttelemaan mattoa. Tehtiin alkuun muutama kokeilu ja päädyttiin sen perusteilla laittamaan vhs-nauha kolminkertaisena. Eli minulla oli kahta eri harmaata ja vhs.


Mikä sotku!!


Järjestys se olla pitää..


Kolminkertaisena ja kolmella vuorotellen! Kerran meni rytmi sekaisin. Purin..


Oih!


Reunat olivat kyllä todella haasteelliset. Pingotin repi helposti nauhan poikki, joten pidin pingotinta vähän normaalia "löysemmällä". Ja vaihdoin sen paikkaa aina varoen.
Vhs-nauha on todella kestävää, eihän sitä saa vetämällä poikki millään. Mutta pistäppä reikä nauhaan niin se rapsahtaa saman tein..
Ottaen nämä seikat huomioon olin todella tyytyväinen MYÖS reunoihin. Mattoon jäi vain yhdestä kohdin repeytynyt reuna, jonka korjasin jälkeenpäin virkkuukoukun ja kalalangan avulla.


Aika näyttää millainen matto on käytössä. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen!!
Matto on kevyt eikä luista lattialla. Ja, mikä tärkeintä, matto on myös kaunis. Ainakin minun silmään.. Ei liian muovinen ja sopivasti pientä blingiä.. Kuviokaan ei hyppää silmille kun värit ovat lähellä toisiaan :)


Seuraavaan vhs-mattoon tuleekin sitten erilaiset rannut ;)
Ainiin!! Tuohon 1,5 m pitkään ja n. 80 cm leveään mattoon upposi melkein kolme 180 minuutin kasettia.


7 kommenttia:

  1. Makea, miullakin oottaa muutama vhsnauha uusiokäyttöä. Tämä on varmasti yksi. ;) Kassin olen jo tehny ja muutama muukin idea on. Virkatusta jäljestä mie en tykänny ja jos siitä vesikelloja saa, en edes koita enää.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen tiukan tekijä, en oikein osaa virkata tai neuloa löysää.. Ja kun tuo nauha ei kunnolla kulje niin todella hankalaa sen virkkaaminen on.
      Kutoen se rapsahtelee mukavasti :)

      Poista
  2. upea!!! mullon joskus vuonna nakki tehty trikoosuikalemattoviritelmä ja mä olen yrittänyt miettiä sillä uutta elämää.. siis sille suikaleelle. että siitä tulisi huikee tosiaan kutomalla ja sit voisi tehdä niistä säkkituolin. olisi ainakin kestävä varmaan.

    VastaaPoista
  3. Tosi hieno!
    Mulla just peruutu mattokurssi alottelijoille, vasta syksyllä on toinen kurssi ;(
    Himppasen harmittaa varsinkin kun katon vielä noin hienoo..
    No ehkä sitten syksyllä mäkin..
    Tosi kivat sulla! :)

    VastaaPoista
  4. Jäi sana pois, siis; kivat sivut sulla!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Kesällä on hyvä leikellä matonkuteita ulkona ;)

      Poista