torstai 5. tammikuuta 2012

Laukuttaa

Ihan ekaksi kuva ennen joulua (mulla on niiiiin paljon päivityksiä rästissä..) koukutetuista koreista. Tässä niistä osa. Joulumyyjäisissä meni muutama ja joululahjoiksikin jokunen. Kuvan kolme harmaata koria minulla taitaa vielä olla.
Ohjeen reunaan löysin joulukuun Moda-lehdestä. Vähän vaihtelua peruskoreihin. Ei kyllä ole hankala: *virkkaa kolme pylvästä yhteen, kaksi kjs*. Ja *-* toistetaan koko kerroksen. Viimeisellä kerroksella tehdään piparkakkureunus.


Sain tehtäväkseni suunnitella laukun/kassin. Virkkaamalla ester-ontelokuteesta (100% polyesteriä). Ajatuksena oli tehdä tuo koripohja, jotta laukku pysyisi tukevasti pystyssä. Mutta ei pyöreää.
Kun olin tehnyt soikean pohjan ja muutaman kerroksen reunoja, alkoi mielessä kummitella messuilla näkemäni nyppylä-laukku. Tai pampula kassi. Tai... No, pallukoita voisi laittaa piristykseksi. Ja jotta laukku ei olisi kopio messulaukusta (oma pohjaratkaisuni on erilainen!!) mietin myös erilaista kahvaa. Se löytyikin kaupan hyllyltä, eli rottinkiset ottimet. Pitimet.. Tänään ei ole oikein sana hallussa......


Eli vihreässä laukussa on samanlaiset kahvat kuin töissä tekemässäni laukussa. Joka on kirkkaan pinkki.. Räväkkä humppalaukku ;)
Minulla jäi tämä laukutus kaivertamaan ja pakkohan niitä oli kokeilla kotonakin. Mutta matonkuteesta. Jotenkin minun aivot etsivät aina sen kierrätysmateriaalin... Tätä käytänkin surutta, sillä trikookude on tekstiiliteollisuuden ylijäämää. Ja myöskin suht edullista. Tosin laatu vaihtelee suuresti. Ontelokuteen etuna on tasainen laatu ja sitä myöten jälki. Mutta minun makuuni käy rouhea vaihtelevuus. Kuka nyt siistiä ja sileää kaipaa ;)
Siniturkoosi laukku on noin 17 cm korkea ja noin 24 cm leveä. Vihreä noin 21 cm korkea ja leveyttä suurinpiirtein 30 cm. Koukkuna on numero seiska. Ja niitä onkin mennyt useampi :(  Minun käsiala on melko tiukka...
Nuo "testikappaleet" menevät varmaankin myyntiin (vink-vink). Nyt koukutan itselleni mustaa palluralaukkua, sellaista isompaa pussukkaa.
Ostin mustaa trikookudetta tarkoituksena tehdä makkariin matto, mutta se saa nyt odottaa! Olen miettinyt mustaan pampulalaukkuuni erilaista kahvasydeemiä. Päässä on surrannut jo muutaman päivän, joten eiköhän jonkinlainen idea jo ala olla. Jos vain koukku kestää!! Tilasin itselleni rautaseiskan ensi viikolle. Joskus on satsattava työvälineisiin!
Varovaisia koukutuksia! Palaamme aiheeseen kun musta pössykkäni on valmis. Tai sitten postaan uudesta makkarin matosta :D

Tuli musta kassi, ei tullut mattoa.

2 kommenttia: