tiistai 21. kesäkuuta 2011

Raparperin alla...



Oli tarve saada raparperit käytettyä. Ei luonto anna periksi jättää niitä "märkänemään", mutta eihän sitä pelkkää kiisseliä ja piirakkaa kukaan määrättömästi syö.. On meinaan satoisat raparperipuskat!
Etsin ja löysinkin monenmoista. Nämä ovat olleet käytössä pisimpään. Joka kesä olen koettanut jotain uutta testata :)

Raparperikauden juhlallinen avaus tapahtuu Pihlan raparperipiirakalla. Aivan ihana myös marjoilla ja omenilla. Teen välillä irtopohjavuoassa (tulee kakkumainen herkku) ja välillä pellille piirakaksi.
Metsästelin ohjeita lisää ja löytyi Kettuterroristilta raparperichutney ohje. Punaisesta tykkään.
Vieläkin vaan varsia käyttämättä, vaikka pilkoin monta pussillista varsia pakkaseen ja tein omalla ohjeella useamman pellillisen kookos-raparperipiirakkaa.


Sitten hoksasin RAPARPERIMEHUN. Enää en millään muista, että mistä ohjeen nappasin. Jos joku tunnistaa omakseen niin hihkaisee.
Minä tykkään kirpakasta raparperimehusta. Sitä voi tehdä koko kesän ajan ja vaikka puutuneimmistakin varsista. Vaihtelua mehuun olen saanut maustamalla vanilja- ja kanelitangoilla tai tuoreilla yrteillä. Minttu on hyvä. Viime kesänä puristin sitruunaa joukkoon, nyt maistuu lime.


Eli perusohje: Pese tai kuori raparperit. Jos jätät kuoret on väri punaisempi :) Laita kattila melkein täyteen pilkottuja raparperinvarsia. Minun kattilaan menee noin kahdeksan isoa vartta. Sitten vettä niin että peittyy. Keitä ainakin tunti. Siivilöi. Valuta kunnolla mäskit. Lisää kuumaan mehuun 2 dl tummaa sokeria (mehua minulla yleensä tulee +- 2 litraa). Käytän intiaanisokeria jos on. Jos ei, niin raakaruokosokeria tai vaikka fariinisokeria.  Hunajastakin on tullut tehtyä...
Tässä vaiheessa myös kaneli- tai vaniljatangot muhimaan joukkoon. Aijon muuten seuraavaan satsiin kokeilla mustaherukan lehtiä...
Tämän jälkeen jäähdytetään. Limen, sitruunan, appelsiinin.... mehu lisätään kylmään mehuun. Minä käytän tätä "tiivisteenä". Teen kannullisen, johon laitan kivennäisvettä ja raparperimehua puolet ja puolet. Ja kuumemmalla kelillä myös jäitä.

2 kommenttia:

  1. Pitääpä itsekkin kokeilla kesällä tätä, kuullosti niin ihanalta että saattasin vaikka tykätä.

    VastaaPoista
  2. Mulla on kanssa komeita raparperin varsia oottamassa. Vaikuttaa hyvältä ohjeelta!

    VastaaPoista